Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   31
           

Michał "Xtense" Stopa


Flash zrobił ogromną furorę w świecie internetu, standardach kreacji stron internetowych i animacji, w kilka krótkich lat. Lecz jednak, tak wielkie dzieła nie pokazują się jednego dnia – więc skąd to się wzięło? Czas wykonać podróż wstecz.



Kto to popełnił? Flash powstał z racji jednego człowieka, o imieniu Jonathan Gay, który marzył, aby zostać architektem. Podczas rysowania szkiców, Jonathan doszedł do smutnego wniosku, iż nie ma jak sprawdzić, jak jego dzieła wyglądałyby naprawdę. Wtedy w jego życie wszedł komputer, Apple II i Jonathan zaczął programować. Ku jego radości odkrył, że programując, możesz coś „naszkicować”, „zbudować” i sprawdzać, jak reaguje na użytkownika. Jego kartkowe twory mogły w końcu ujrzeć światło dzienne, lecz niestety – znajomość BASIC`a nie była tak doskonała, jak jego szkice. Jego pierwszy, pełny program to była gra napisana w BASIC`u, która była klonem znanego Space Invaders. Z BASIC`a przesiadł się na Pascal, język, którego użył do stworzenia swego pierwszego edytora graficznego (SuperPaint), dzięki któremu zdobył nagrodę na szkolnej akademii nauk. Jonathan stwierdził niedawno:

Jonathan Gay – twórca Flash`a

„Jeśli myślisz, iż Flash jest trudny w użyciu, powinieneś spróbować rysować joystick`iem na Apple II zanim undo zostało wynalezione. To prawdziwy test cierpliwości”. Jonathan Gay, Twórca Flash`a.
No cóż – Jonathan miał przerwę w programowaniu, na rzecz studiów w szkole wyższej, do czasu, aż jego ojciec kupił mu Macintosh`a. Zaczęli zachodzić razem na spotkania Użytkowników Macintosh`y (Wiecie, to były czasy, kiedy wszyscy słyszeli tylko o panu Windows`ie 95 i panu OS/2 Warp ;) ), gdzie poznali organizatora grupy, Charlie`go Jackson`a, który miał zamiar stworzyć firmę tworzącą oprogramowanie na Macintosh`a, pod nazwą Silicon Beach Software. Wtedy Charlie (mimo nie-całkiem pojemnego budżetu ;) ) kupił Jonathan`owi, aby mógł programować, warty 10 000$ komputer, Lisę. Na tym komputerze powstała gra o nazwie Airborne!, która była pierwszą grą na Mac`a, która używała cyfrowych dźwięków i miała (jako-tako) płynną animację. Był to best-seller, jeśli chodzi o gry na ten komputer.

Jego pierwszy program do rysowania – SuperPaint

Co Dalej?
Kiedy zaczął pracować nad następną grą, zatrudnił profesjonalnego artystę, po czym stworzyli Dark Castle. Sprzedawał się tak dobrze, że Jonathana stać było na przetrwanie koledżu. A o kontynuacji (Beyond Dark Castle) już nawet nie wspominam ;) . Po tym godziwym zarobku, zaczął pracować nad Superpaint II na Macintosh`a. Po zdaniu koledżu zaczął pracować w Silicon Beach Software na pełny etat. Zaczął pisać w C++, aby stworzyć edytor graficzny zorientowany obiektowo i aby program ruszył na Mac`u i na Windowsie. W ten sposób powstał program Intellidraw, który z pełnym sukcesem mógł konkurować z Adobe Illustrator. To, co wyróżniało ten program, to możliwość „reagowania” rysunku na zachowania użytkownika, tj. zmiana kolory przy wpisywaniu danych z klawiatury, rozszerzanie itp. W ten sposób rysunek stawał się interaktywny, jednak pierwszym programem z takimi możliwościami był SketchPad, ale ludzie szybko o nim zapomnieli. Wtedy Jonathan pomyślał, iż dosyć się naharował przy Intellidraw, a i zarobił całkiem nieźle (dostawał więcej na pół etatu, niż wcześniej na pełny etat przy SuperPaint II).
Postanowił założyć własną firmę. Przy pewnej pomocy inwestycyjnej ze strony Charlie`go Jackson`a, w roku 1993 wystartował FutureWave Software, aby zdominować, wówczas bardzo chłonny rynek programów do rysowania. Wówczas powstawały tylko programy na tzw. „pen computers”, czyli na małe komputery, po których możemy „pisać” długopisem. Z początku popularny system, po pewnym czasie okazał się nierentowny. FutureWave Software zostało bez rynku docelowego. Postanowiono dramatyczne przebudowywanie wszystkich ich programów na Windows`a i Macintosh`a. Powstał wtedy SmartSketch, który jednak nie odniósł znaczącego sukcesu. Wtedy powstał pomysł, aby stworzyć program do animacji komputerowej. Rynek programów animujących był wówczas potwornie mały, a jedyne środki na dystrybucję filmów to kasety VHS i płyty CD.

I powstał nam Internet...
Właśnie w 1995 roku, światowa sieć obchodziła swoją premierę. Stało się jasne, że wraz ze wzrostem popularności internetu, użytkownicy chcieliby się wymieniać grafiką i animacjami z innymi, dając w ten sposób rynek dla programów animujących 2D. Zaczęły się prace nad zmianą systemu SmartSketch`a, aby dodać animację. Systemem pokazującym animacje miała być Java, co powodowało straszliwą powolność systemu animacji. Program był dalej rozwijany, a Netscape zgodziło się dodać plug-in umożliwiający odtwarzanie animacji SmartSketch`a. Wtedy pomyślano, że nazwa SmartSketch już miała swą „rozpoznawalność”, więc program przemianowano na CelAnimator. Jednak nazwa zbyt mocno kojarzyła się (w mniemaniu amerykanów ;) ) z kreskówkami, więc jeszcze raz została przemianowana na FutureSplash Animator.

Tak wyglądał CelAnimator

Prace nad programem trwały, ale pewien problem nie dawał spokoju Jonathan`owi – firma była zbyt mała, aby dać popularność swemu dziełu. Próbowali więc sprzedać program firmie Adobe. Mimo zainteresowania powolną animacją w Javie, Adobe odmówiło. Próbowano również sprzedać firmę dla Fractal Design, ale ona również nie była zbytnio zainteresowana. W 1996 roku FutureSplash Animator został wysłany na sprzedaż. Okazał się wielkim sukcesem. Dwie wielkie firmy zainteresowały się tym dziełem – Microsoft, aby stworzyć na stronach MSN coś podobnego do telewizji, i Disney Online – aby stworzyć animację dla użytkowników zapisanych na listę mailingową. Wtedy Macromedia poprosiła FutureWave Software o współpracę. Zgodzili się i jeszcze tego samego roku powstał Macromedia Flash 1.0.

A tak wyglądał FutureSplash Animator

A jak jest teraz?
Flash ma już swoją siódmą wersję, Macromedia jest najbardziej znaną firmą w dziejach animacji komputerowej 2D, Jonathan Gay jest Vice Naczelnym od Technologii Flash i Generator w Macromedii, a ja przynudzam.


Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   31