Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   41
                       

Michał "Xtense" Stopa


Często zdarza nam się, że dostajemy muzykę od kolegów. Najczęściej jest to oczywiście MP3, ale zdarzają się wyjątki. Na takie właśnie sytuacje jesteśmy, co tu dużo mówić, praktycznie wcale nie przygotowani. Dlatego postaram się pokazać, jak zmienić format pliku dźwiękowego na inny.



JAKIE FORMATY?
Na początek trzeba się zorientować, jakim formatem pliku dysponujemy. Patrzymy w rozszerzenie pliku – gdy jest to WAV, MP3 lub w skrajnych wypadkach MP2, nie powinno być wielu problemów. Problemy powstają, gdy chcemy zamienić formaty z dwóch różnych gatunków formatów (opisanych w SS-NG #18), ale na to też jest rada.

KONWERSJA FORMATÓW DŹWIĘKOWYCH.
No, tutaj są podstawy, czyli CDA->WAV, WAV->MP3/OGG itp.
CDA do WAV: Tu jest linia najmniejszego oporu. Trzeba się zaopatrzyć w program zrzynający zawartość płyty do pliku WAV, a nawet lepiej – od razu do MP3. Polecam CDex. Warstwa problematyczna jest wtedy, gdy nasze sterowniki nie obejmują warstwy ASPI, z której korzystają tego typu programy. Możemy wtedy ściągnąć ten sterownik, lub użyć metody „płyta-do-Line In”. Metoda ta przedstawia się następująco – potrzebny nam zewnętrzny odtwarzacz płyt (wieża, magnetofon, discman), kabel z dwoma wtyczkami mini-jack. Kabel taki powinien być do kupienia w każdym sklepie RTV. Otóż – wkładamy płytę do sprzętu, kabel do wejścia na słuchawki w sprzęcie i drugą wtyczkę do wejścia Line-In w karcie muzycznej. Po czym odpalamy program do rejestrowania dźwięku (Rejestrator Windowsowy, czy Rejestrator w Linuksie powinny wystarczyć). Ustawiamy głośność nagrywania, po czym wciskamy „Nagrywaj” i prawie jednocześnie włączamy odtwarzanie na sprzęcie. Trasa audio powinna się nagrywać. Po nagraniu trasy należy przyciąć początek i koniec i zapisać plik do WAV. Tym sposobem możemy również ominąć zabezpieczenia płyt przed kopiowaniem. WAV do MP3: Tu niestety nie jesteśmy rozpieszczani – w małej ilości systemów operacyjnych dostępny jest enkoder MP3. Polecam darmowy LAME i nakładkę dla Windowsa – RazorLame, aby ułatwić proces kodowania. W nakładce wybieramy plik, ustawiamy parametry wg. Gustu (polecam VBR od 64kbps do 220kpbs) i czekamy, aż plik zostanie zakodowany. Po tym procesie już nic nie robimy – proces został wykonany ;).
WAV do OGG: Tu również potrzebny jest nam zewnętrzny enkoder. Polecam darmowy OGGDrop (bardzo łopatologiczny, ale spełnia swoje zadanie). Enkodujemy plik wg. Własnych potrzeb i czekamy, aż kodowanie się zakończy.
WAV do MID: No cóż... wszakże taka konwersja JEST możliwa, ale jest strasznie nieefektywna. Trudno – zaopatrujemy się w program typu WAV2MID i... staramy się coś zrobić. Nie obiecujcie sobie wszakże za wiele – już lepiej jest samemu napisać transkrypcję utworu niż skorzystać z konwertera.
WAV do MOD: Również niezbyt efektywne wyjście, jednak prostsze i bardziej efektowne, niż konwersja do MID. Otóż dzielimy nasz utwór na równe kawałki (najlepiej po 8 taktów) i wstawiamy je w kompozytorze przy zachowaniu odpowiedniego tempa. Ostrzegam jednak, iż rozmiary tego pliku na pewno wielokrotnie będą przewyższały rozmiar np. MP3ki. Można też zrobić wyjście bardziej artystyczne, tj. dokonać transkrypcji, czyli przepisać ton po tonie, nutka po nutce cały utwór. Takie wyjście jest bardziej ekonomiczne, ale jest mniej efektowne.
KONWERSJA FORMATÓW SEKWENCJONOWANYCH.
Trochę mniej podstaw, bo trzeba będzie troszkę więcej zaawansowanego oprogramowania. XMI do MID: Otóż potrzebny nam jest program do właśnie takiej konwersji – polecam dosowy XMI2MID, gdyż jest najskuteczniejszy i najwygodniejszy. Dokonujemy konwersji i... już. ;).
RMI do MID: Tu się zaczyna robić ciekawie. Otóż takiej konwersji możemy dokonać... WinAmp`em! Otwieramy plik RMI, który chcemy skonwertować, otwieramy info pliku (alt-3) i wciskamy przycisk „Save...” . Wybieramy format i zapisujemy. MID do RMI: Postępujemy tak samo, jak punkt wyżej, ale miast zapisywać do MID, wybieramy RMI, a nawet skompresowany RMI.
MID do WAV: Możemy skorzystać z różnych programów do tego typu konwersji, lub „nagrać” to, co jest odtwarzane. Po prostu – z miksera dźwięków wybieramy Właściwości, zaznaczamy Nagrywanie, po czym ustawiamy źródło nagrywania na What U Hear (SB Live!), lub Stereo Mix, albo podobne nazwy. Wyciszamy to źródło do minimum, po czym wracamy do ustawień głośności odtwarzania. Ustawiamy główne wyjście mniej więcej do połowy. Teraz włączamy program do rejestrowania dźwięku, włączamy nagrywanie, puszczamy MIDa, po czym czekamy, aż się skończy. Po tym procesie podcinamy końcówki i zapisujemy.
MID do MOD: Bardzo prosto. Programem Modplug Tracker otwieramy MID i zapisujemy jako IT.

FORMATY TRASOWE
Standardowe, czyli MOD, S3M, XM, IT, do WAV, MP3 i niestandardowe, czyli MOD do MID i na odwrót, jak również egzotyczne, czyli AMF, PSM, DSM do MOD, S3M.
MOD do WAV: To nie jest zbyt wielki problem. Ściągamy ModPlug Tracker, lub Player i z menu wybieramy „Save as WAV”, lub od razu „Save as MP3”. MOD do MID: Tu jest chyba najwięcej konfliktów w konwersji. Możemy dokonać konwersji prostej, czyli bez przenoszenia efektów, poprzez ModPlug Tracker i jego „Export to MIDI”, lub konwersji zaawansowanej, programem 2MIDI (zamienia również XM na MIDI). Konwersja tym programem jest niełatwa, ale jest do zrobienia.
AMF do MOD, S3M: Średni poziom trudności. Ściągamy program AMF2MOD (lepiej jednak S3M) i dokonujemy konwersji. Radzę konwertować do S3M, gdyż ten format jest bardziej kompatybilny z AMF, niż MOD.
PSM, DSM do S3M: Poziom łatwy – ściągamy program o nazwie Chronos Module Converter i dokonujemy konwersji.

I TO JUŻ WSZYSTKO.
Oczywiście jest jeszcze tona innych formatów do skonwertowania, ale nie starczyłoby mi miejsca ;) . Ponadto to ma być artykuł pomocniczy, nie encyklopedia konwersji ;) . Tak więc, jeśli spotkacie jakiś dziwny format, a chcielibyście go uprościć – nie bójcie się wywołać ulubionej wyszukiwarki i wpisać „Format2Format” ;) .


Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   41